Pred građanima Crne Gore nove dažbine koje treba da pokriju dio troškova
od izgradnje auto-puta. Ministar Žugić: Namet neće opteretiti kućni
budžet
DOK Gornje Mrke nestrpljivo čekaju prve proljetne dane kada bi trebalo da moćne kineske kompanije krenu u veliko oranje budućeg auto-puta od Smokovca preko Uvča do Mateševa (42 kilometra), Vlada Crne Gore najavljuje i uvodi mjere ne bi li održala javne finansije uoči početka posla vjeka. Nepopularne mjere podrazumjevaju povećanje akciza na alkohol, gazirana pića, duhan i duhanske proizvode, uvođenje poreza na kafu i dobitke od igara na sreću kao i propisivanje namjenske takse na maloprodajnu cjenu goriva u visini od 0,05 eura po litru za finansiranje djela troškova izgradnje te saobraćajnice koja bi trebalo da bude put u svet.
U vladinim mjerama predviđeno je da se "udari" i na sivu ekonomiju. Tako bi trebalo da oni koji budu "odriješili kesu" za zarade bez plaćanja poreza i doprinosa mogli bi i krivično da odgovaraju. Međutim, poreske obaveze neće opterećivati investitore. Tako je predviđeno da se u okviru "unaprjeđenja poslovnog ambijenta i konkurentnosti" uvedu fiskalne preference za ulaganja u visoki turizam (hoteli sa pet i više zvezdica), prehrambenu industriju, kapitalne investicije u sektoru energetike.
- Ulaganjem u ove sektore investitori bi ostvarili pravo na oslobađanje od plaćanja PDV-a, carine, komunalija, naknada i taksi, sa ciljem da se odgovarajući resursi valorizuju na najbolji, najefikasniji i najbrži način. Time bi se oslobodio potencijal za rast, što bi, uz prateće reforme u drugim oblastima, nesumnjivo doprinelo efikasnijoj valorizaciji resursa, bržem ostvarenju osnovnih ciljeva ekonomske politike Crne Gore - jačanje konkurentnosti ekonomije, dostizanje viših stopa privrednog rasta i povezanje životnog standarda stanovništva, navodi se u vladinim papirima.
U opoziciji ovakve poteze kabineta Mila Đukanovića oštro kritikuju, jer smatraju da će ceo trošak auto-puta platiti građani.
- Svaki promašaj Vlade platiće građani Crne Gore- kategoričan je nezavisni poslanik Mladen Bojanić.
Član skupštinskog odbora za ekonomiju, finansije i budžet Milutin Đukanović iz Demokratskog fronta kaže za "Novosti" da je naplata taksa i akciza postala neodrživa.
- Lako je voditi politiku povećavanjem nameta koje moraju da plate građani. Umesto da zažive projekti, investicije, povećanje broja radnih mesta, proizvodnja, ali toga nema, već povećanje taksi, poreza, doprinosa i drugih naknada, kaže Đukanović. - I ovo je pokazatelj da Vlada ne može ekonomski i finansijski da stabilizuje Crnu Goru, jer se problemi konstantno produbljuju, a ne rešavaju! Nameti i porezi vrtoglavo rastu, kao i drugi troškovi. Dovoljno je reći da su porezi i doprinosi na plate među najvećima u Evropi, ne računajući druge troškove.
U opoziciji tvrde da niko iz vrha režima tokom kampanje, kada je trebalo obezbediti podršku za usvajanje Zakona o auto-putu, nije pominjao te namete.
I dok nameti svakodnevno udaraju na standard građana, još zvanično nema nagoveštaja kada će početi izgradnja dela auto-puta. Vlada je sa Kinezima sklopila ugovor iako je glavni projekat još na čekanju!
PREVISOKA CJENA
Zakon o auto-putu usvojen je 8.decembra, dok je Vlada Crne Gore kod kineske EKSIM banke podigla kredit od 994 miliona evra, pa iako ta sredstva još nije povukla ona je već platila 5,6 miliona na ime kamata! Trasa prve deonice je 42 kilometra i ona košta 809,6 miliona evra. Auto-put Bar-Boljare biće dugačak 169,2 kilometra, a po projektu izgradiće se 48 tunela i 107 mostova i vijadukta. Samo na deonici Smokovac-Mateševo biće izgrađeno 18 tunela ukupne dužine 7,6 km, 13 mostova (3,3 km) i pet vijadukta (470 metara).
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.