"Besa", odnosno časna reč, temelj je zakonika koji zadnjih pet
vekova reguliše život Albanaca, a neke od izreka vezanih za nju su "čast
Albanca se ne može kupiti", "Albanac će radije umreti nego pogaziti
reč" i "čast Albanca je vrednija od zlata"
Kanun, kako Albanci izgovaraju reč kanon (na grčkom: “pravilo”), zbornik je tradicionalnih, običajnih zakona koji regulišu odnose unutar i među plemenima ovog naroda na jugozapadu Balkana, naroda pored koga živimo barem 900 godina a o kome i dalje ne znamo gotovo ništa, naroda koji je za sve ostale jedna velika i nedokučiva misterija.
Originalno, u pitanju je bio skup pravila koji se prenosio usmenim putem, sve dok konačno nije zapisan početkom 20. stoleća od strane Stefana Gečova, albanskog katoličkog sveštenika, koji ga je i objavio. Kodifikovan je u 15. veku, ali se veruje da je postojao i ranije mada se ne zna tačno od kada, a o tome postoje različite hipoteze.
Recimo, engleska pro-albanska spisateljica Idit Daram sa početka 20. veka (žestoko kritikovana zbog svojih anti-srpskih stavova od većine britanskih intelektualaca svog vremena) verovala je da je kanun nastao u bronzanom dobu, dok drugi, oni koji misle da su Albanci ostaci Ilira, misle da se radi o ilirskom plemenskom zakonu.
Treći ukazuju na elemente indo-evropske praistorije; četvrti nalaze sličnosti sa Manuovim zakonikom, slično kao što naši nalaze sličnosti između Manuovog i Dušanovog; peti vide paralele baš između kanuna i Dušanovog zakonika a kontroverzni istoričar Noel Malkolm (čija je pro-albanska knjiga “Kosovo: Kratka istorija” izašla baš sasvim slučajno 1998. godine) izneo je tvrdnju da je to zapravo bio Dušanov pokušaj da suzbije gorštačku samoupravu među Arbanasima (iako je njihov broj u srednjem veku na prostoru koji danas naseljavaju bio minoran).

Foto: Tanjug/AP
Prvobitno, postojao je jedan kanun koji se označava kao Kanun Leke Dukađinija, iz koga je nastalo šest varijanti, između ostalog i Kanun Skenderbega; Lekina varijanta je međutim sinonim za kanun.
Kanun je bio podeljen u 12 delova: 1) crkva, 2) familija, 3) venčanje, 4) kuća, stoka i imanje, 5) rad, 6) prenos imanja, 7) reč, 8) čast, 9) šteta, 10) zakon o zločinu, 11) zakon o starima i 12) izuzeci i odstupanja. Gečovljeva verzija je imala 1.262 člana koji su regulisali svaki aspekt gorštačkog života, od ekonomske organizacije domaćinstva, preko gostoljubivosti, bratstva, klana, međa i posla, do braka i zemlje i tako dalje.

Foto: Profimedia/Photononstop
Neke od albanskih izreka koje se tiču “bese” su: “Besa e shqiptarit nuk shitet pazarit” što znači “čast Albanca se ne može kupiti”, zatim “shqiptaret vdesin dhe besen nuk e shkelin” što znači “Albanac će radije umreti nego pogaziti reč”, te konačno “besa e shqiptarit si purteka e arit” što znači “čast Albanca je vrednija od zlata”.
Pored “bese”, koja je temelj, kanun ima četiri stuba na kojima počiva: 1. čast (“nderi”), 2. gostoljubivost (“mikpritja”), 3. ispravno ponašanje (“sjellja”) i 4. vernost plemenu (“fis”).

Foto: Tanjug/AP
Na žene se gleda kao kao “fabrike” potomstva, opisuju se uvredljivim rečima i stoga se ne smatraju vrednim metama osvete. Decu i starce je takođe zabranjeno ubijati, ali se to u današnje vreme često ne poštuje.
Komunistički diktator Enver Hodža je koristeći efikasne metode državne torture uništio praksu krvne osvete, ali je ona ponovo isplivala tokom devedesetih godina kada je došlo do sloma državnog aparata, i kada je narod izgubio veru u policiju i sudstvo.

Isa
Boljetini koga Albanci smatraju za junaka jer se borio protiv srpske
vojske. Foto: Wikipedia/Dutch Military Mission to Albania
Kanun je tema velikog broja knjiga i filmova u poslednjih nekoliko decenija, a posebno se izdvaja roman “Prilli i Thyer” (Slomljeni april) čuvenog albanskog pisca Ismaila Kadarea.
KO JE BIO LEKA DUKAĐINI?

Kula u severnoj Albaniji korišćena za skrivanje od krvne osvete. Foto: Wikipedia/Doron
Borio se pod Skenderbegom protiv Osmanlija, a kad se nisu borili zajedno protiv Turaka tukli su se međusobno. Na venčanju Skenderbegove mlađe sestre zaprosio je Irenu Dušmani, jedinu ćerku Leke Dušmanija, kneza Zadrimskog (koji je u porodici imao i nekog Božidara, pa je otvoreno pitanje ko su bili ti ljudi), zbog čega je izbila tuča sa Lekom Zaharijem Altisferijem. Bilo je i mrtvih, ali njih dvojica nisu bili povređeni. Osramoćen, Leka Dukađini je dve godine kasnije ubio Zahariju iz zasede.
Da ne dužimo previše o njegovog biografiji, borio se protiv Turaka i posle smrti Skenderbega, mada ne preterano uspešno, pošto nije bio u stanju da ujedini svoj narod kao njegov prethodnik.
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.